vrijdag 2 oktober 2009

Visie op de kunst van leven 006 – Onbekend maakt onbemind

*
Visie op de kunst van leven 006 – Onbekend maakt onbemind

Een poosje geleden ontving ik een uitnodiging om GroenLinks afdeling Provinciale Staten van Zuid-Holland te bezoeken. Van enkele leden van onze afdeling Rotterdam vernam ik dat ze ook waren uitgenodigd en we zijn samen gegaan.

Ik wist niets van de Provinciale Staten. Vroeger op school had ik er wel iets van gehoord en eigenlijk weer snel vergeten ook. Het was zo ver van mijn bed en ik had geen idee wat ze zouden kunnen betekenen in het geheel van de politiek.
Nu ik zoals ik al eerder schreef me verbonden voel met de politiek en vooral dus met GroenLinks, was ik ook nieuwsgierig naar wat de Provincie zou kunnen inhouden.

“In Nederland vormen de Provinciale Staten (meestal kortweg de Staten genoemd) sinds 11 maart 2003 het collectief van volksvertegenwoordigers binnen de provincie. Voor deze datum vormden de Provinciale Staten juist het bestuur van de provincie. De hoofdtaak van de Provinciale Staten is thans het controleren van het bestuur, dat gevormd wordt door de Gedeputeerde Staten.

De leden van de Provinciale Staten (Statenleden) worden iedere vier jaar rechtstreeks door de stemgerechtigde inwoners van de provincie gekozen. Het aantal leden is afhankelijk van het inwonertal en loopt uiteen van 39 voor een provincie met minder dan 200.000 inwoners, tot 55 voor een provincie met meer dan 2.500.000 inwoners.

Op hun beurt kiezen deze gekozenen weer de leden van de Gedeputeerde Staten en van de Eerste Kamer.” Bron: wikipedia


Overigens bleek ik niet de enige te zijn voor wie het Provinciehuis, het hoofdkwartier van de verschillende politieke partijen op provinciaal niveau, een onbekend terrein was. Er was veel belangstelling.
Na de bijeenkomst is dat gevoel van “niet-weten” drastisch verminderd.
De voorzitter van het bestuur en de fractievoorzitter gaven duidelijke uitleg over wat er zoal speelt.
Een groot deel van de activiteiten gaat over ruimtelijke ordening op uiteraard provinciaal gebied. Voorbeeld is het al dan niet opheffen van vliegveld Valkenburg (dat sinds 2006 onder Gemeente Katwijk valt en oorspronkelijk – 1939 - een militair vliegveld was), om er bouwterrein van te maken.
Ook de Noordse buurt, dit is de glastuinbouw bij Nieuwkoop, en de provinciale infrastructuren en het wegennet vallen onder de bemoeienis van de provincie.
Er wordt, dat laat zich raden, veel samen gewerkt met de waterschappen en natuurmonumenten.

De fractie GroenLinks van de provincie is er een van 3 leden. Dit waren er 5, echter als gevolg van een wijziging van de Provinciewet is bij de Provinciale Statenverkiezingen van 7 maart 2007 het totaal aantal Statenleden verlaagd van de huidige 764 naar 564. Het maximumaantal van 83 Statenleden werd verlaagd naar 55, voor provincies met meer dan 2.000.000 inwoners. Het minimumaantal van 39 bleef gehandhaafd, maar het minimum geldt sindsdien voor provincies met minder dan 400.000 inwoners.

In 2011 zijn er verkiezingen voor de Provinciale Staten. Er is veel te doen in de politiek. In de media kun je lezen dat de verschillende politiek partijen oproepen doen voor ondersteuners en actieve leden, maar ook mensen die zich op provincie niveau verkiesbaar willen stellen.
Wat ik niet wist is dat de provincie een grote steun biedt en dus erg noodzakelijk is richting de lokale fracties en acties. Vooral voor afdelingen van de kleinere steden en dorpen.
Zo is het mogelijk dat er wel ergens leden zijn, en er ook kiezers zijn, maar geen afdeling. Dit wordt een witte vlek genoemd. De leden staan dan logischerwijs ingeschreven bij een andere afdeling, maar gestreefd wordt natuurlijk naar zoveel mogelijkheid eigenheid.

Voor meer informatie kun je terecht op de website http://www.groenlinkszuidholland.nl/

Info:
De laatste verkiezingen waren in maart 2007. GroenLinks heeft toen 3 van de 55 zetels gehaald. Op dit moment is GroenLinks in de Staten een oppositiepartij. Meer informatie over de vertegenwoordigers van GroenLinks in de Provincie Zuid Holland vindt u op de website.
Commissies:
In de commissies heeft GroenLinks de onderwerpen als volgt verdeeld:
Commissie Ruimte en Wonen:
José Chung en Oscar Dijkhoff
Commissie Mobiliteit, Kennis en Economie:
Alfred Blokhuizen en José Chung
Commissie Samenleving:
Alfred Blokhuizen en Adri Bakker
Commissie Groen, Water en Milieu:
José Chung en Adri Bakker
Commissie Bestuur en Middelen:
Oscar Dijkhoff
Commissie Onderzoek van de Rekening
Oscar Dijkhoff
Regio's:
Per regio heeft de fractie een contactpersoon aangesteld. Als u specifieke vragen of opmerkingen heeft over uw regio dan kunt u contact opnemen met de betreffende contactpersoon:
Regio Noord: Oscar Dijkhoff
Regio Oost: Oscar Dijkhoff
Regio Zuid: José Chung
Regio Haaglanden: José Chung
Regio Rijnmond: José Chung
Meer informatie over de provincie is te vinden op de site van Zuid-Holland: www.zuid-holland.nl.

4 opmerkingen:

  1. O Sonja,
    Wat GOED!! Erg interessante en nuttige informatie! Dankjewel.
    Je broertje Frans

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geert Wilders doet via een video-cipje een oproep aan mensen om zich op te geven voor de Provinciale Staten in 2011.
    Waarschijnlijk is dat de reden waarom hij niet deelneemt met zijn partij aan de gemeenteraadveriezingen (krachten en geld sparen).
    Wat ik al schrijf, heeft de Povinciale Staten invloed op de Eerste Kamer.
    Het kan en mag niet waar zijn dat de PVV meer invloed gaat krijgen, dus iedereen wil IK oproepen om je op zijn minst te verdiepen in een kein beetje politiek, al is het maar door je reacies op mijn blogs, en de links te volgens die ik geef, lees lees lees en vorm je een mening in alles vrijheid zou ik willen zeggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik probeer overal zoveel mogelijk informatie op te doen,wat politiek betreft.En vind het best interesant wat jij met je blogs weer wilt geven.
    Ggroet Wally.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Haha, ik heb nu pas door dat je onder je pseudoniem Anne Best schrijft en blogt. Beeter laat dan nooit.
    Je bent goed bezig, ik bewonder je tomeloze energie om de wereld te verbeteren!

    Wolter

    BeantwoordenVerwijderen