dinsdag 30 november 2010

Persbericht: Tram 20 is oplossing voor ov-vacuum Blijdorp

P E R S B E R I C H T

 

Tram 20 is oplossing voor ov-vacuüm Blijdorp

 

Rotterdam, 30 november 2010

 

In de wijk Blijdorp kan voor minder geld een tram blijven rijden, die bovendien een betere dienstregeling krijgt dan de huidige lijn 11. Dat blijkt uit een onderzoek van ingenieur Raymond Huisman, in opdracht van GroenLinks. De Stadsregio wil tramlijn 11 in februari stopzetten, omdat er maar 500 mensen per dag instappen.

 

Op dit moment maken vooral bezoekers van de dierentuin gebruik van tramlijn 11. GroenLinks wil de dienstregeling verbeteren, zodat de lijn aantrekkelijker wordt voor bewoners. Uit het onderzoek blijkt dat mogelijk te zijn. “Tramlijn 11 was al vanaf het begin gedoemd te mislukken", zegt GroenLinks-raadslid Arno Bonte. "Het is een lijn die nergens naar toe gaat: een rondje om de kerk. Bewoners van Blijdorp hebben behoefte aan een directe verbinding met het centrum."

 

Het onderzoek van ingenieur Huisman biedt uitkomst. Hij laat zien dat een oplossing gevonden kan worden door tramlijn 20 niet langer te laten eindigen aan de centrumkant van het Centraal Station, maar via de Coolsingel en het Hofplein naar de noordzijde van het station te laten rijden. "Lijn 20 kan op de tramrotonde voor Diergaarde Blijdorp een rondje maken’, zegt Bonte. "De dierentuin krijgt hierdoor in twee rijrichtingen een goede verbinding met het station, de bewoners van Blijdorp kunnen zonder overstappen naar het centrum en bijkomend voordeel is dat reizigers uit Rotterdam Zuid eerder op het Centraal Station aankomen."

 

Het plan is vijf procent goedkoper dan de kosten voor de huidige tramlijnen 20 en 11 opgeteld, blijkt uit het onderzoek. "Een betere dienstverlening dus voor lagere kosten", concludeert Bonte.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten